درِ بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به‌روی دامداران بسته است
درِ بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به‌روی دامداران بسته است
 دامداران کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل شرایط اقتصادی چاره ای جز اخذ وام برای حفظ واحدهای تولیدی خود،تامین علوفه و توسعه دامپروری هایشان ندارند از موانع دست و پاگیر این تسهیلات گلایه داشته و انتظار دارند مسوولان به منظور گرهگشایی از این مشکلات اقدام های جدی تری انجام دهند.
کهگیلویه و بویراحمد-سفیر یاسوج:

 دامداران کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل شرایط اقتصادی چاره ای جز اخذ وام برای حفظ واحدهای تولیدی خود،تامین علوفه و توسعه دامپروری هایشان ندارند از موانع دست و پاگیر این تسهیلات گلایه داشته و انتظار دارند مسوولان به منظور گرهگشایی از این مشکلات اقدام های جدی تری انجام دهند.

​هر چند کارگروه رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم تلاش های زیادی برای کاهش مشکلات سد راه تولیدکنندگان کرده به طوری که همین امسال چندین واحد راکد استان به چرخه تولید بازگشته اند اما هنوز فعالان اقتصادی پرشماری نیازمند حمایت هستند.

اگرچه برخی بانک ها با پیش بینی اقدام هایی مانند بخشودگی جرایم دیرکرد سعی دارند تا به تولیدکنندگان برای پرداخت اقساط کمک کنند اما از سویی این بخشوگی شامل همه وام ها و بانک ها نمی شود و از سوی دیگر سنگین بودن وثیقه درخواستی برخی بانک ها، بالا بودن مبلغ اقساط، ناتوانایی دامداران در پرداخت قسط به دلیل رکود بازار فروش در دوران کرونا باعث زمین گیر شدن بسیاری از تولیدکنندگان شده است که به نظر می رسد نیاز است تا دولت چاره ای عاجل در این خصوص بیاندیشد.

تولید کنندگان محصولات دامی در کهگیلویه و بویراحمد که به صورت صنعتی و سنتی در حال تولید محصولاتی مانند گوشت،شیر،کره،کشک،پشم و مو هستند با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مردم کشورمان مصرف کننده هستند می گویند که نیاز است تا با رفع موانع موجود و فراهم کردن امکان اخذ وام از بانک ها بدون  موانع  دست و پاگیر زمینه رونق تولید و امنیت غذایی بهتر در کشور کمک کنند.

فعالان عرصه تولید این استان می گویند که گران بودن علوفه دستی، نیاز به سرمایه گذاری کلان به منظور خریدن ملزومات دامپروری ها و احداث فضاهای مورد نیاز باعث شده کمتر بهره برداری باشد که بتواند واحد تولیدی خود را بدون اخذ وام های بانکی بچرخاند به همین دلایل دولت باید حمایت های بیشتری نسبت به بهره برداران داشته باشد.

بالا بودن نرخ سود برخی وام ها،روند طولانی دریافت ، مشکلات تامین وثیقه به ویژه برای دامپروران سنتی،اقساط سنگین و ناتوانی در پرداخت وام های بانکی از جمله گلایه هایی است که بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی در مسیر دریافت وام مطرح می کنند.

ناتوانی تولیدکنندگان برای تامین قسط های سنگین

دارنده یکی از واحد های تولیدی پرورش دام های نژاد سانن و آلپاین در کهگیلویه و بویراحمد می گوید که به دلیل رکود بازار فروش در دوران کرونا پرداخت اقساطش به تعویق افتاد و جریمه زیادی شامل وامش شده به همین علت بانک نسبت به اجرا گذاشتن وثیقه اش به او هشدار داده است.

هدایت کرمی تاکید کرد: از۸۰۰ میلیون تومان اقساطش که تاکنون سررسید آن فرا رسیده ۲۰۰ میلیون تومان آن باقی مانده و بانک او را تحت فشار قرار داده است.

وی با اشاره  به اینکه روزگار کرونا وضعیت تولید بسیار سخت بود تاکید کرد که نباید قوانین زمان صلح برای دوران جنگ (بحران کرونا) عملیاتی شود.

کرمی ابراز داشت:در دوران کرونا شیرهای تولیدی او به علت هشدارهای بهداشتی برای مصرف شیرهای غیر بسته بندی روی دستش باقی ماند و مجبور به فروش این محصولات به قیمت بسیار ارزان شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مشتریانش که قرار بود از استان اصفهان برای خرید دام اقدام کنند به دلیل محدودیت های تردد در دوران کرونا نتوانستند خود را به ماهور باشت برسانند به همین علت ناچار به کاهش تولید شد و این امر منجر به ناتوانی در پرداخت به موقع اقساط شد.

کرمی تاکید کرد: مسوولان بانک ها را موظف کنند تا به وام گیرندگان واحدهای تولیدی که اقساط آنان در دوران کرونا به تعویق افتاده و مشمول جریمه های سنگین شده فرصت بیشتری برای تامین اقساطشان بدهند.

سنگین بودن اقساط و جریمه دیرکرد

صاحب یک دامپروری که در منطقه امامزاده جعفر فعالیت تولیدی دارد با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۶ برای راه اندازی واحد تولیدی خود وام دریافت کرده است می گوید: هم اکنون به منظور توسعه دامپروری ۵۰۰ راسی خود نیازمند اخذ وام است اما به دلیل بالا بودن مبلغ اقساط وام های بانکی نمی تواند اقدام کند.

 

محمد محمدی با اشاره به اینکه برای وام ۶۰۰ میلیون تومانی سالیانه ۲ قسط ۶۰ میلیون تومانی آن هم چند سال پیش پرداخت کرده تاکید کرد که به دلیل ناتوانی در تامین اقساط ناچار به فروش خودرو و  قطعه زمین خود شدم.

وی عنوان کرد: در صورت بهبود شرایط تسهیلات بانکی برای اخذ وام اقدام خواهم کرد.

این تولیدکننده با یادآوری اینکه به تعویق افتادن اقساطش منجر به بالا رفتن سود مشارکت شد تاکید کرد:اگرچه وام راه اندازی دامپروری او، براساس قرارداد به نرخ ۱۱ درصد بود در مجموع ۱۴درصد بابت آن سود پرداخت کردم.

محمدی با یادآوری اینکه اکنون با توجه به تورم هم نیاز به وام سنگین تری برای راه اندازی واحد تولیدی وجود دارد و هم به تبع آن قسط های سنگین تر تاکید کرد:پرداخت چنین اقساطی برای بهره برداران بسیار سخت است.

طولانی بودن روند دریافت وام

جهانپور پناهپوری از عشایر کهگیلویه و بویراحمد که ۲۰۰ راس دام را به صورت سنتی پرورش می دهد با اشاره به بالا بودن قیمت علوفه می گوید: دامداران مناطق عشایری استان با توجه به خشکسالی امسال و خشک بودن مراتع و اینکه مراتع خشک هم با سیلاب تابستانی از بین رفته نیازمند دریافت وام هستم.

او می گوید: با وجود نیاز به اخذ وام به  دلیل روند طولانی اخذ وام، نیاز به تامین وثیقه سنگین نمی توانم برای اخذ تسهیلات بانکی اقدام کنم.

وی با اشاره به فاصله زیاد و جاده های خاکی مناطق عشایری تاکید کرد: بوروکراسی طولانی اخذ وام برای دامداران منطقه عشایر بسیار سخت کرده است.

درِ بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به روی دامداران بسته است

این بهره بردار با بیان اینکه ۳۸ میلیون تومان برای اجاره سه قطعه زمین داده ام و ۲۴ میلیون تومان برای دارو پرداخت کرده ام تاکید کرد:دولت برای رسیدن وام به تولیدکنندگان واقعی تلاش بیشتری داشته باشد.

او با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر کیلوگرم کاه پنج هزار تومان،یونجه هشت و جو پانزده هزار تومان است تصریح کرد: ادامه حیات تولید محصولات دامی از سوی دامداران سنتی نیازمند نگاه نو است.

وثیقه های سنگین

صاحب یک دامداری صنعتی در روستای سرآبننیز گچساران بالا بودن میزان وثیقه های بانکی را از مهمترین مشکلات سد راه تولیدکنندگان واقعی برای دریافت تسهیلات بانکی ذکر کرد.

داود سلیمی نژاد تاکید کرد: برای دریافت وام ۹۶۰ میلیون تومانی وثیقه ۲ میلیارد تومانی از من درخواست شد که تامین آن برای جوان جویای کاری که تازه برای اشتغال کرده است غیرممکن است.

استفاده از وثیقه اولویت آخر

مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از وثیقه برای بازگشت وام های کشاورزان در اولویت آخر این بانک قرار دارد و تنها برای بدهکارانی استفاده می شود که پس از چند سال نتوانند اقساط خود را پرداخت کنند.

بهنام فرحبخش اظهار داشت: دولت در راستای اجرای دستورالعمل بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور از کشاورزان دارای اقساط معوق حمایت می کند به طوری که امسال مبلغ ۵۰۲ میلیارد ریال از جرایم و سودهای بانکی کشاورزان  کهگیلویه و بویراحمد بخشیده شده است.

درِ بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد به روی دامداران بسته است

مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه امسال چهارهزار و ۹۰۱ بهره بردار حوزه کشاورزی استان از بخشودگی سود تسهیلات و جرایم دیرکرد این بانکی بهره مند شده اند.

فرح بخش از کشاورزان استان خواست به منظور استفاده از این فرصت قانونی و تعیین تکلیف مطالبات خود در اسرع وقت به شعب بانک کشاورزی مراجعه کنند.

حمایت های پیش بینی شده در صندوق کارآفرینی

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: وام های اشتغال خانگی حداقل سه ماه دوره تنفس  و طرح های تولیدی نیز دارای ۶ ماه دوره تنفس و ۶ ماه دوره راه اندازی طرح هستند که طی این دوره وام گیرنده فرصت بهره برداری از طرح  و ایجاد درآمد را بدست خواهد آورد و به عبارتی در این زمان وام گیرنده پرداخت اقساط نخواهد داشت .

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت های پیش بینی شده در قانون برای صاحبان کسب و کارهای کوچکی که توان پرداخت اقساط خود را ندارند تاکید کرد: با توجه به اینکه تسهیلات صندوق قرض الحسنه می باشد برابر بخشنامه بانک مرکزی استمهال مطالبات قرض الحسنه ممنوع است اما در راستای حمایت از تولید، آن دسته از کارگاه های تولیدی که دچار مشکل شده و یا کسب و کارهایی که بر اثر بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله ، آتش سوزی و سایر حوادث یا پیامدهای پساکرونایی از چرخه خارج و دچار آسیب شده اند با بررسی و در چارچوب های قانونی در کمیته کشوری “عالی معوقات” مطرح و مساعدت خواهند شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: به عنوان مثال همه کسب وکارهای خسارت دیده از زلزله سی سخت و یا سیل اخیر استان از این قانون استفاده کردند.

حاجی پور به وام گیرندگانی که با وجود داشتن شرایط خوب اما اقساط خود را به موقع نمی پردازند ، توصیه کرد :تکلیف شرعی و قانونی خود را در قبال عقود و تعهدهای خود به عمل آورند تا دچار مشکلات قانونی نشوند.

وی تاکید کرد: در راستای شفافیت و سالم سازی تسهیلات ، افرادی که به بهانه اجرای طرح های اشتغالزا از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات دریافت می کنند و سپس  کارگاه های خود را می فروشند براساس قانون به دلیل انحراف تسهیلات با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حمایت های این حوزه برای احیای واحدهای راکد با قوت ادامه دارد و این معاونت پذیرای سرمایه گذارانی است که طرح آنان با مشکل روبرو شده است.

احسان عسگری افزود: طرح های راکد و مشکل دار در کارگروه رفع موانع تولید بررسی و مشکل آنان رفع می شود و در صورتی که چندین بار در کارگروه مطرح شوند تا به نتیجه رسیدن کار ادامه خواهد یافت.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع و در اختیار داشتن یک درصد خاک ایران از شمال با چهار محال و بختیاری، از غرب با خوزستان، از جنوب غرب با  بوشهر، از جنوب شرق با فارس و از شمال شرق با  اصفهان همسایه است.

  • نویسنده : فرزانه شریفی
  • منبع خبر : سفیر یاسوج