نقش جامعه مهندسی در تدوین قوانین بالادستی کم رنگ است
 نقش جامعه مهندسی در تدوین قوانین بالادستی کم رنگ است
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: برای پایان بخشیدن به چالش های موجود در حوزه ساخت و سازهای مسکن باید در تدوین قوانین بالادستی و تصمیم گیرها جامعه مهندسی را دخیل کرده و نقش آن پررنگ شود .

کهگیلویه و بویراحمد-سفیر یاسوج:

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج، کیامرث حاجی زاده در همایش  مدیران کل مراکز فنی استانداری های کشور در یاسوج اظهار داشت : یکی از چالش های عمده امروزی در بخش ساخت و سازها  کم رنگ شدن نقش مهندسان در نهادهای تصمیم گیری است اگر در بعضی آئین نامه ها امروز دچار مشکل هستیم به خاطر این است که در راس آن ها جامعه مهندسی نقش پر رنگی نداشته است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: نقش جامعه مهندسی در تدوین قوانین بالادستی کم رنگ است

وی ادامه داد: اگر جامعه مهندسی در بحث تصمیم گیری و تصمیم سازی نقش  پر رنگی داشته باشد و قبل از تصویب قوانین و آئین نامه ها اثر گذار باشد خیلی از چالش های موجود ما در حوزه ابنیه و ساخت و سازهای مسکن برطرف خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه چندین دهه از عمر برخی آئین نامه ها می گذرد و دیگر در ساخت و سازهای امروزی جوابگو نیستند خواستار بازنگری در آیین نامه ها بمنظور رفع مشکلات عدیده کنونی در بخش ساختمان شد.

حاجی زاده تصریح کرد: مردم و جامعه مهندسی با ناهنجاری ها در ساخت و سازها روبرو  هستند و ایران کشوری بلاخیز است و بحران های متعددی را پشت سرگذاشته است.

وی تاکید کرد: نظام مهندسی در بحث پیشگیری دخالت داده نشده است و یکی از نقصان ها در تدوین قوانین بالادستی جامعه مهندسی نادیده گرفته می شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهندسی و معماری ایران در دنیا برجسته است و سابقه تاریخی دارد اما چون به آن بی توجهی شده معماری به سمت کشورهای دیگر پیش رفته است.

حاجی زاده ادامه داد: سیما و منظر شهری ما به علت بی توجهی دستخوش تغییرات جدی شده و وجود خلاهای قانونی برای نظارت دفاتر فنی بر پروژه های شهری که توسط شهرداری ها اجرا می شود کار را دشوار کرده است .

وی بیان کرد: مسکن مهر تا طرح اقدام ملی و امروز نهضت ملی مسکن سیاست های عدالت گرایانه نظام مردم سالاری دینی ما است اما در درون این طرح ها یک سری اشکالاتی وجود دارد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح ها شروع شده و اولویت دولت هستند ولی باید در طرح نهضت ملی مسکن دفاتر فنی در تصمیم گیری ها دخالت بیشتری داده شوند.

حاجی زاده ابراز داشت: ضرورت دارد تعامل بین حوزه عمرانی و زارت کشور و راه و شهرسازی بیشتر شود و نقاط ضعف برطرف شود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: نقش جامعه مهندسی در تدوین قوانین بالادستی کم رنگ است

وی تصریح کرد: در این استان باید سالانه ۱۰ هزار واحد ساخته شود و هم  اینک ساخت هفت هزار واحد در استان شروع شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه  به موضوع ساخت و ساز های بخش خصوصی باید نگاه جدی تری شود اظهار داشت : در سراسر شهرهای کشور بدقوارگی به یک معضل تبدیل شده است که باید نسخه ای برای آن پیچیده شود.

 

همایش مدیران کل دفاتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری های کشور در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به مدت ۲ روز ادامه خواهد داشت.

  • نویسنده : علی پاک
  • منبع خبر : سفیر یاسوج