مارگون؛ شهرستانی کوچک با نیازهایی بزرگ
مارگون؛ شهرستانی کوچک با نیازهایی بزرگ
نزدیک به سه سال قبل، شهر مارگون در ۷۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان ارتقا یافت تا از بن بست و محرومیت خارج شود با این حال رفع چالش های مهم این شهرستان نیازمند تلاش زیادی است.

کهگیلویه و بویراحمد/ سفیر یاسوج:

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج به نقل از خبرگزاری ایرنا، کمبود محسوس امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی، تنش آبی، نبود نمایندگی ادارات در شهرستان، نبود فضای سبز، نداشتن چمن مصنوعی، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر، نبود درمانگاه مجهز و بیمارستان و وجود اختلافات عمیق بین بخشی از جمله مشکلات و چالش هایی است که امروز ساکنان این شهرستان و مسئولان شهری مارگون با آن روبه رو هستند.

مارگون به واسطه ویژگی های چشمگیری همچون نزدیکی در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان ، همسایگی با استان چهار محال و بختیاری ، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت های ویژه گردشگری و همچنین ظرفیت های منحصر به فرد در حوزه کشاورزی و دشت های حاصلخیز سقاوه و ایجاد بزرگترین شهرک صنعتی استان در این منطقه، رودخانه ها و آبشارهای زیبا و مفرح و قطب تولید ماهیان سردابی  و از جمله قرار گرفتن طرح کارخانه سیمان مارگون با ظرفیت اسمی روزانه ۶ هزار تن زمینه را برای تبدیل شدن این بخش به شهرستان به عنوان یکی زا مطالبات و خواسته های بحق مردم فراهم کرد.

 

بخش مارگون که تا پیش از این از توابع شهرستان بویراحمد محسوب می شد به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۸ به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت در دی ماه ۹۸ به شهرستان ارتقا یافت در حالی که هیچ گونه زیرساختی مهیا نبود و در کنار تاثیرات مثبت این تصمیم، مشکلات بسیاری را هم برای مردم این دیار رقم زد.

اگرچه مردم و مسئولان در زمان تبدیل شدن این شهر به شهرستان، بر این باور بودند که با شهرستان شدن مارگون، زیرساخت ها و امکانات رفاهی و خدماتی نیز به سوی شهرستان سرازیر می شود اما پس از این سه سال تنها چند طرح در این منطقه ایجاد شده و رنگ و بویی از توسعه در این شهرستان آن چنان ملموس نیست.

این روزها مردم دیار مارگون خواستار بهبود وضعیت خدمات رسانی، توسعه خدمات عمرانی و اقتصادی و کاهش چالش های ایجاد شده در مارگون شده اند.

البته این شهرستان در دولت سیزدهم به عنوان یک شهرستان محروم ویژه دیده شده به گونه ای که در سفر دی ماه سال گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد  بیشترین اعتبارات راه روستایی در کل استان با ۱۱۰ میلیارد تومان مربوط به مارگون بوده که در تاریخ این شهرستان کم‌نظیر است.

همچنین احمد وحیدی وزیر کشور نیز به دستور آیت الله رئیسی از برخی نقاط محروم شهرستان بازدیدهای داشته تا بتواند تا حد امکان گرد محرومیت از چهره این منطقه را با ایجاد زیرساخت های لازم پاک کند، گفتنی است پیش از این سابقه نداشته که وزرای کشور دولت های قبل به این منطقه سفر کنند و نخستین بار است که وزیر کشور در مارگون حضور می یابد و از نزدیک با مردم دیدار و مشکلات را جویا می شود.

به منظور ارزیابی آخرین وضعیت شهرستان مارگون از لحاظ زیرساختی، گزارشگر ایرنا به همراه جمعی از خبرنگاران و مسئولان راهی این شهرستان شدند و به اتفاق شهردار و اعضای شورای شهر از برخی نقاط شهر دیدن کردند.

 

مارگون، شهرستانی کوچک با نیازهایی بزرگ

مشکلات مارگون؛ از درمانگاه تا استقرار ادارات محلی

رئیس شورای شهر مارگون می گوید: با وجود گذشته سه سال از شهرستان شدن مارگون، تنها تغییری که در این شهرستان انجام گرفته تغییر تابلوی بخشداری به فرمانداری است و حتی تابلوی شهرستان در ورودی مرکز شهر نصب نشده است.

الله بخش الیاسی افزود: مشکلات عمومی شهر، نبود درمانگاه، استقرار ادارات، نبود دندانپزشک و پزشک متخصص، کمبود تجهیزات پزشکی، نبود پلیس شهری و کمبود فضای آموزشی و ورزشی از جمله مسائل پیش روی این منطقه است.

وی با اشاره به تنش آبی در این شهرستان، تصریح کرد: حتی آب آشامیدنی مارگون به سختی تأمین می‌شود چه رسد به آب فضای سبز و توسعه فضای سبز و درختکاری در منطقه.

رئیس شورای شهر مارگون تاکید کرد: اعتبار شهرستان اندک بوده و کمبود اعتبار دردی مضاعف است که می طلبد شهرداری این شهرستان نوپا ویژه دیده شود.

الیاسی یکی از مشکلات اصلی مارگون را تملک اراضی کشاورزی توسط راه و شهرسازی عنوان کرد و ادامه داد: این اداره کل ۶۰۰ هکتار از اراضی اطراف شهر و حتی سطح شهر را به نام خود سند زده است و زمین های مردم به تصرف راه و شهرسازی درآمده است.

 

 

تنش آبی گریبان گیر شهرستان مارگون

دیار مارگون که سال های گذشته به سرزمین برف، آفتاب و بید معروف بود و هیچگاه خبری از کم آبی و تنش آبی در آن یافت نمی شد به سبب برخی برداشت های بی رویه و غیرمجاز آب حالا مردمانش در تامین آب شرب خود درمانده شده اند.

مختار اندرخور فرماندار مارگون نیز اعلام کرده است که مارگون و بسیاری از روستاهای زیلایی با تنش آبی شدید روبرو هستند که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

سخنگوی شورای شهر مارگون در این رابطه می گوید: کمبود آب در شهر و روستاهای مارگون به وضوح قابل مشاهده است و تا ساخت سد سقاوه که هنوز کلنگ زنی نشده و حداقل چند سال طول می کشد تا به بهره برداری برسد تنها علاج پمپاژ آب به مارگون است.

عبدالله بهادران افزود: چنانچه ۱۸ کیلومتر پمپاژ آب از بشار به مارگون صورت بگیرد، مشکلات شهرستان تا حدودی رفع خواهد شد و در حال حاضر چهار هزار هکتار زمین کشاورزی در این شهر وجود دارد اما به دلیل کمبود آب توانایی استفاده از آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این شهرستان دارای کوهی از مشکلات است و یکی از مهمترین خواسته‌های مردم مارگون، جاده دلی‌بجک است که با بهره‌برداری از آن، مارگون از بن بست خارج می‌شود.

سخنگوی شورای شهر مارگون به بیکاری جوانان این منطقه اشاره کرد که تنها صنعت  و کارخانه فعال در این شهرستان سیمان مارگون است که تعدادی از جوانان منطقه در آن مشغول اند و هنوز بسیاری از جوانان منطقه بیکار و حتی به دام اعتیاد گرفتار شده اند.

بهادران ادامه داد: در مدت سه سال گذشته هیچگونه کلنگ‌زنی در دهه فجر و هفته دولت در این شهرستان صورت نگرفته است و حتی بیشتر نقاط این منطقه از امکانات اولیه آب، برق و گاز محروم اند.

وی ابراز داشت: شهرستان از نبود زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی نیز رنج می برد و شرمنده جوانان منطقه هستیم حدود ۲۰ سال پیش از تپه‌ای که قرار بود به عنوان فضای استادیوم مورد استفاده قرار بگیرد خاکبرداری شد و هیچ کاری هنوز صورت نگرفته است.

سخنگوی شورای شهر مارگون تاکید کرد: ۹۰۰ هکتار زمین به اندازه کل شهرک های صنعتی استان در سقاوه وجود دارد اما به دلیل سهل انگاری و نبود سرمایه گذاری در این زمین ها بخشی توسط مردم در حال تملک شدن است.

 

 

مارگون، شهرستانی که پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی ندارد

عضو شورای شهر مارگون نیز گفت: یکی دیگر از مشکلات اصلی شهرستان مارگون نبود پلیس راهنمایی و رانندگی است و هنگامی که تصادفی در سطح شهر اتفاق می‌افتد مردم مجبور هستند که مدت زیادی صبر کنند تا پلیس از مرکز استان خود را به صحنه تصادف برساند و زمان زیادی طول می‌کشد.

مهدی جوادی افزود: ترافیک در چهار راه مرکز شهر آزار دهنده است و نبود علائم راهنمایی و رانندگی، خط کشی، چراغ و غیره مشکلات را دوچندان می کند.

وی با گلایه از کمبود اماکن ورزشی، گفت: هنوز اداره کل ورزش و جوانان در این راستا اقدام قابل توجهی انجام نداده که باید برای رفع دغدغه جوانان تلاش بیشتری کنند.

 

کمبود تجهیزات و پزشکان متخصص در شهرستان مارگون

عضو شورای شهر مارگون ادامه داد: شهر از وجود پزشکان متخصص و دندانپزشک محروم است و آزمایشگاه، سونوگرافی، رادیولوژی ندارد و می طلبد بیمارستانی در این شهرستان احداث شود.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات بهداشتی، گفت: تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه احیا در این شهرستان وجود ندارد و چنانچه کسی در سیلاب و کولوار و زیلایی دچار حمله مغزی، قلبی و یا مارگزیدگی شود به دلیل مسافت زیاد تا رسیدن به مرکز استان، جان خود را از دست می دهد.

جوادی ابراز داشت: مردم شهرستان برای درمان مسافت و هزینه زیادی را تا یاسوج مرکز استان پرداخت می کنند و نیاز است توجه ویژه ای در این رابطه صورت گیرد.

 

شهرداری مارگون نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان

شهردار مارگون در پایان این سفر در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه مارگون به دلیل اختلاف ارتفاع با تنش آبی روبه‌رو است و مردم برای آب شرب هم مشکل دارند ولی با پمپاژ آب بشار می‌توان این مشکل را رفع کرد.

احسان دانشی با اشاره به تعامل مطلوب شهرداری و اعضای شورای شهر، افزود: با همدلی به دنبال رفع مشکلات این دیار هستیم و در یک سال گذشته در پنج حساب شهرداری، موجودی تنها زیر ۲۰ میلیون تومان بوده اما با وجود این مشکلات خوشبختانه پروژه های خوبی در شهرستان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰ برابر بودجه‌های تخصیصی‌ فعالیت انجام شده علی رغم اینکه شهرداری درآمد پایدار ندارد و مردم شهرستان به خاطر فقر مالی توان پرداخت عوارض ندارند.

شهردار مارگون تصریح کرد: در این مدت ماشین حمل زباله برای به صورت رایگان توسط سازمان همیاری های کشور به این شهرداری اختصاص یافت و ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان لاستیک برای ماشین‌آلات خریداری شد و حقوق کارمندان شهرداری با اضافه کار تا شهریور تمام پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در این سال ها بودجه ها کاهش یافته و ارزش افزوده‌ها، تخصیص‌ها، ماده ۵۸، بند ب ماده ۳۹ کم شدند و مبلغ پروانه های صادر شده به دلیل معارضات موجود با راه و شهرسازی و فقر مردم به ۲۰ میلیون تومان هم نمی رسد.

دانشی عنوان کرد: در مدت این یک سال به اندازه ۲۰ سال در این شهر کار شده و عملیات فاز یک ورودی شهر پایان یافته و ساخت بلوار ورودی در دستور کار قرار گرفته است و درختکاری در پارک نیمه کاره شروع و سطل‌های زباله شهر با هزینه بسیار کمی تهیه و در شهر نصب شدند.

وی افزود: ساخت سالن بحران در حوالی شهرداری شهرستان آغاز شده و برای آرامستان، آبدارخانه و سرویس بهداشتی در نظر گرفته‌ شده است و همچنین با کمک و حمایت اعضای شورای شهر، کانال دفع آب‌های سطحی در شهر احداث شده است.

شهردار مارگون تصریح کرد: لکه‌گیری و آسفالت هزار و ۲۰۰ متر مربع، جدولگذاری هزار و ۵۰۰ متر مربع معابر شهر، خط‌کشی معابر سطح شهر، تعمیر، تجهیز و تکمیل ماشین‌آلات، حفر گود جهت کاشت گل محمدی به متراژ هفت هکتار، خرید یک هزار و ۴۰۰ درخت، تجهیز ساختمان آتش‌نشانی و کارهای دیگری نیز صورت گرفته است.

وی بیان کرد: ۲۰ نیروی شرکتی و خدماتی در شهرداری مارگون مشغول فعالیت اند و سرجمع اعتبارات استانی و کشوری و ارزش افزوده حدود ۲ میلیارد تومان بوده است.

دانشی تصریح کرد: کارخانه سیمان مارگون نیز به حمایت از شهرداری و توسعه خدمات شهری به پا خواسته و کمک های خوبی داشته است.

مارگون، شهرستانی کوچک با نیازهایی بزرگ

 

به نظر می رسد لازم است دولت شهرداری های کوچک را به صورت ویژه ببیند و یا آن ها را تجمیع کند تا این شهرداری ها از اعتبارات قطره چکانی و مسکن های کم اثر رهایی یابند.

البته کارخانه سیمان مارگون یک ظرفیت بی بدیل در این منطقه است که می تواند به عنوان مسئولیت های اجتماعی خود سر و سامان این شهر را بیش از این بهبود ببخشد.

  • نویسنده : علی پاک
  • منبع خبر : ایرنا