بانوی ورزشکاری که افتخار کهگیلویه و بویراحمد
بانوی ورزشکاری که افتخار کهگیلویه و بویراحمد
فعالیت بانوان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه های مختلف ورزشی، سبب شده بر تعداد افتخار آفرینیان این استان افزوده شود.

در عصر جاهلیت، دختران جایگاه خوبی در خانواده و جامعه نداشتند، بطوریکه هر خانواده‌ای صاحب فرزند دختر می‌شد، غم بر دل پدر و مادر می‌نشست.

نگاه تحقیرآمیز مردم به دختران به گونه‌ای بود که حتی آن‌ها را زنده به گور می‌کردند تا اندکی از خشم و ناراحتی خود بکاهند.

اما این روز‌های سیاه و نگاه‌هایی که از جاهلیت سرچشمه می‌گرفت، با آمدن رسول خدا، حضرت محمد مصطفی (ص) و نزول آیه‌های قرآن درخصوص این آفریده الهی، به پایان رسید، بطوریکه از آن پس نگاه ارزشی به بانوان می‌شد و از تولد فرزند دختر نه کسی غمگین می‌شد و نه دختری زنده در گور می‌خوابید تا از گرسنگی و تشنگی جان دهد.

احترام گذاشتن به فرزندان دختر با تولد بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) قوت گرفت و سرنوشت همه بانوان در جهان اسلام و جای جای دنیا تغییر کرد.

هر چه از عصر جاهلیت دورتر می‌شویم و کتاب تاریخ را ورق می‌زنیم، فعالیت‌های و موفقیت‌های بانوان در عرصه‌های مختلف پررنگ‌تر می‌شود و نام آن‌ها در زمینه‌های مختلف ورزشی، هنری، اجتماعی و حتی فنی و کار‌هایی که شاید روزگاری گمان می‌رفت فقط از دست مرد‌ها برآید، بیشتر به چشم می‌خورد.

این گزارش حکایت بانویی موفق در پایتخت طبیعت ایران است، خطه‌ای سرسبز که آبشارها، رودخانه و جنگل‌های سرسبزش، زبانزد خاص و عام است.

دختری از قوم غیور لر، زاده کهگیلویه و بویراحمد که نماد واقعی یک ورزشگاه موفق است، کسی که همچون اسیر بانوان ایران زمین، با فعالیت هایش خط بطلان بر عقیده ضعیف بودن زنان کشیده و حالا برای کشور و استانش افتخارآفرینی می‌کند.

بانویی که حضورش در موفقتیش در ورزش‌های رزمی سبب شده نام کهگیلویه و بویراحمد پرآوازه شود.

درخشش این دختر کهگیلویه و بویرامدی بهانه‌ای شد تا با وی گپ و گفتی داشته باشیم.

*خودتان را معرفی کنید:*

الهه موسایی هستم و در سال ۱۳۷۲ در یاسوج متولد شدم و ۲۸ سال سن دارم.

*رشته و مقطع تحصیلی شما چیست؟*

دارای مدرک کارشناس ارشد مهندسی معماری هستم و در حوزه طراحی نیز فعالیت می‌کنم.

*از چه زمانی فعالیت در رشته کاراته را آغاز کردید؟*

فعالیت به صورت حرفه‌ای در رشته کاراته را از ۵ سالگی در یاسوج شروع کردم و در حال حاضر دان ۴ دارم.

*چند سال سابقه فعالیت و قهرمانی در این رشته ورزشی را دارید؟*

٢٤ سال سابقه قهرمانی دارم.

*در طول سال‌های فعالیت، چه مقام‌های کسب کرده اید؟*

در طول این سال‌ها موفق شده ام مدال‌های طلا، نقره و برنز کشوری و آسیایی را برای کشور و استانم کسب کنم.

*آیا سایر اعضای خانواده هم اهل ورزش هستند؟*

۲ خواهر بزرگتر و دارای مدرک کارشناسی ارشد دارم که دان ۴ کاراته دارند و به دلیل هم رشته بودن، در سال ٨٩ به دلیل عضویت در سوپرلیگ کاراته کشور به استان اصفهان مهاجرت کردیم و در تیم سپاهان مشغول به فعالیت شدیم.

*در کنار کاراته، فعالیت‌های دیگری هم دارید؟*

در حال حاضر در رشته پرورش اندام و بدنسازی فعالیت می‌کنم، همچنین مدرک مربیگری بدنسازی و کراسفیت دارم.

*در حال حاضر در کدام استان فعالیت می‌کنید؟*

با ۲ خواهرم یک باشگاه بدنسازی در استان اصفهان راه اندازی کردیم، ولی بخاطر بهره مندی بانوان هم استانی از رشته‌های کاراته و بدنسازی، در حال حاضر در یاسوج فعالیت می‌کنم، همچنین مربی بدنسازی و تناسب اندام در باشگاه فعال هستم.

*آیا مسابقه کشوری یا آسیایی در پیش دارید؟*

بله، قرار است روز‌های آینده مسابقات آسیایی کومیته انفرادی به میزبانی استان اصفهان برگزار شود و من در وزن ٥٠- و ۲ خواهرم در اوزان ٥٥- و ٦٨- و تعداد دیگری از کاراته کا‌های استان به عنوان نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد هستیم و از همه هم استانی‌ها خواهشمندیم برای موفقیت ما و سایر هم تیمی‌ها دعا کنند تا بتوانیم برای کشور و استان افتخارآفرین باشیم.

*به عنوان یک رزمی کار و کاراته کا، این رشته را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟چرا؟*

بله حتما، زیرا کاراته مانند سایر ورزش‌های رزمی، خاص و منحصر به فرد است و همه تمرکز این ورزش روی سلامت جسمانی و روحانی است و آن‌ها را ارتقا می‌دهد، همچنین از آسیب‌های شدید مفصلی و قلبی- عروقی جلوگیری کرده و اعتماد به نفس و عزت نفس را بالا می‌برد.

رسیدن به تناسب اندام قابل قبول، یادگیری احترام و صبوری و همچنین مدیریت خشم و تخلیه انرژی از دیگر فواید این ورزش است و افرادی که در زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند آینده‌ای درخشان داشته باشد و در سنین بالا دچار مشکلات جدی نمی‌شوند.

*ورزش بدنسازی و پرورش اندام برای بانوان چه فوایدی دارد؟*

به دلیل تمرین با وزنه، استخوان‌های بانوان قوی‌تر شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، همچنین بدن به فرم دلخواه خواهد رسید و فعالان در این رشته قوی‌تر خواهند شد و استقامت بیشتری برای انجام کار‌های روزانه دارند.

قدرتمندتر شدن مفاصل، صاف‌تر شدن قامت و وضعیت بدنی، شادابی بیشتر و احساس رضایتمندی از خود، از دیگر فواید بدنسازی برای بانوان هستند.

*چرا کاراته و بدنسازی را برای فعالیت‌های ورزشی خود انتخاب کردید؟*

به دلیل اینکه هر ۲ رشته از ورزش‌های قدرتی و استقامتی هستند و همین امر سبب شد آن‌ها را به عنوان ورزش‌های مودر علاقه انتخاب کنم.

*به عنوان یک ورزشکار، چه وظیفه‌ای دارید؟*

وظیفه هر ورزشکار در هر رشته ورزشی، عمل کردن و تمرین کردن است و صحبت کردن به تنهایی فایده‌ای ندارد.

*چه انتظاری از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد دارید؟*

از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان خواستار نگاه ویژه به ورزش بانوان و سرمایه گذاری در این بخش هستم، چرا که بی شک بانوان توانمند و قدرتمندی داریم که باید استعداد‌ها و تواناییهایشان دیده شود.

*حامی و پشتیبان شما در این زمینه چه کسانی بودند؟*

ابتدا از خانواده ام که همیشه حامی و پشتیبان من و خواهرانم بودند و شرایط فعالیت را به بهترین نحو برای ما فراهم کردند، تکر میکنم، همچنین جا دارد از همه اساتیدم در رشته کاراته و بدنسازی و پرورش اندام به ویژه آقای نادر صفی پور که از قهرمانان خوب و بنام ورزش رزمی موی تای و بدنسازی کشور هستند و افتخار همکاری با ایشون رو دارم ، سپاسگزاری کنم.

  • نویسنده : علی پاک
  • منبع خبر : سفیر یاسوج