حجاب؛ پادزهری در مقابل تهاجم فرهنگی
حجاب؛ پادزهری در مقابل تهاجم فرهنگی
حیا و حجاب، پوششی است که به زنان و دختران وقار می‌بخشد و پادزهری در مقابل تهاجم فرهنگی است.

سفیر یاسوج- حجت‌الاسلام و المسلمین کمال جهانبخشی مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد؛ «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛[نور/۳۰] به مؤمنان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ كنند این براى آنان پاكیزه‌تر است خداوند از آنچه انجام مى‌دهید آگاه است!»

تردیدی نیست که حجاب ابتدا واجبی شرعی است که خود مرد و زن مسلمان باید آن را با انگیزه ایمانی و از سر خداخواهی یا خداترسی رعایت کند. حجاب می‌تواند هم جنبه فردی داشته باشد هم جنبه اجتماعی؛ اما این امر هرگز به معنا این نیست که حجاب امری فردی است و جنبه اجتماعی ندارد. اصلاً حجاب ذاتاً امری اجتماعی است و در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند. زیرا که افراد در خانه شخصی خود مختار به هر نوع پوششی هستند ولی باز همین افراد باید در مقابل نامحرم به جهت آرامش روحی و روانی خود شخص و اهل منزل، باید به پوشش خود توجه داشته باشند. با این وجود حجاب یک رفتار اجتماعی است و زن و مرد در قلمرو رفتارها و تعاملات اجتماعی باید حدود و مرزهای پوشش معتبر شرعی را رعایت کنند.

به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی: «حجاب مایه‌ تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ مادی‌گرایان، مایه‌ اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجاب‌های خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک می‌کند، خودش را سبک می‌کند، خودش را کم‌ارزش می‌کند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفه‌ آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله‌ حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت‌های الهی است.»

حجاب یعنی پوشش؛ خداوند در قرآن کریم از مردان و زنان خواسته است که پوشش داشته باشند و حیا پیشه کنند. پوشش برای زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حیا و حجاب قصه مبهمی نیست، پوششی است که به زنان و دختران وقار می‌بخشد و پادزهری در مقابل تهاجم فرهنگی است و سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. سالیان درازی است که اثر این گوهر زیبا، نه تنها در کلمات قصار ائمه اطهار (ع) که در صدر واژگان عارفانه شعرا، شهدا و علما بوده و هست.

عفاف و حجاب را اگرچه زینت‌بخش انسانیت (زن و مرد) می‌دانند اما حجاب زیبا و مناسب زنان و دختران علاوه بر اینکه حریم پاکی‌هاست و به آنها وقار می‌بخشد، صفای ظاهر و باطنش دوچندان می‌شود.

حجاب کامل و پوشش مناسب داشتن در کلام اهل معرفت و تدین پناهگاه و محافظ زن است که او را از لذت‌های حرام دور نگه می‌دارد و هر چه این پوشش کامل‌تر باشد، به خصوص در قالب «چادر» درصد امنیت و حفاظت زنان بالاتر می‌رود.

اما این گوهر گرانبها در کلام شاعران و اهل ذوق، به زیبایی درون زن عزت می‌دهد و ارزش‌های انسانیش در امان می‌ماند همچون مروارید سپید درون یک صدف.

انتهای پیام/