رئیس دانشگاه یاسوج:آمادگی برای برگزاری میزگرد سیاسی در دانشگاه وجود دارد
رئیس دانشگاه یاسوج:آمادگی برای برگزاری میزگرد سیاسی در دانشگاه وجود دارد

عریان تاکید کرد که در سال انتخابات نیز این دانشگاه با حساسیت مرزهای بین سیاست واقعی با سیاست زدگی و سیاسی بازی ها را دنبال می کند و چنانچه میزگرد و نشست سیاسی در این نهاد برگزار شود نه برای یک کاندید ، جناح و یا قشر و طایفه ای خاص است بلکه با حضور همه سلایق و کاندیداها این میزگردها و نشست های سیاسی برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج از مرکز کهگیلویه وبویراحمد ،احمد عریان در نشست امروز سه شنبه با خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: این دانشگاه دیگر صندوق اخذ رای نامزد خاصی نیست و فضای علمی، پژوهشی و آرامش نسبی بر این دانشگاه حاکم شده است.

وی تصریح کرد: در طول ۱۷ ماه گذشته و مدیریت جدید اجازه دخالت هیچ کس در امورات داخلی دانشگاه داده نشده و تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها تنها بر اساس قانون ، شایسته سالاری و در راستای راهبردها و رویکردهای دولت و وزارت علوم اتخاذ شده است.

عریان تاکید کرد که در سال انتخابات نیز این دانشگاه با حساسیت مرزهای بین سیاست واقعی با سیاست زدگی و سیاسی بازی ها را دنبال می کند و چنانچه میزگرد و نشست سیاسی در این نهاد برگزار شود نه برای یک کاندید ، جناح و یا قشر و طایفه ای خاص است بلکه با حضور همه سلایق و کاندیداها این میزگردها و نشست های سیاسی برگزار خواهد شد.

نخبه کشی نکنیم

رئیس دانشگاه یاسوج همچنین به برخی عوامل و موانع توسعه نیافتگی در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و با یادآوری دوگانه مزیت های فراوان با عمق محرومیت ها در این استان نیز گفت: یک پارادوکس و تناقض آشکار بین داشته ها و ظرفیت های متعدد در این استان با عمق محرومیت ها و فقر حاکم بر آن وجود دارد.

عریان تصریح کرد: استان کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ وجود نیروی انسانی نخبه و شخصیت های تاثیرگذار در مناصب و پست های مدیریتی در اقصی نقاط کشور سوای از سایر داشته ها و ظرفیت های کم نظیرش در حوزه های گوناگون ، یکی از استان های پیشرو است اما از نظر توسعه یافتگی همواره جزو مناطق کمتر برخوردار محسوب می شود.

رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه خودزنی ها و نخبه کشی در این استان بیداد می کند، گفت: کهگیلویه وبویراحمد یک استان سیاست زده است.

عریان اضافه کرد: بدون شک با تجمیع این استعدادها و ظرفیت نخبگان، شخصیت ها و افراد تاثیرگذار می توان این استان را به شایسته ترین و بهترین جایگاه توسعه ای رساند.

وی از محوریت دانشگاه یاسوج برای برگزاری همایشی با حضور شخصیت ها ، نخبگان و افراد تاثیرگذار و دارای جایگاه در ارکان مختلف دولت و نظام و استفاده از اندیشه ها و ظرفیت های آنها برای توسعه و شکوفایی این استان در ابعاد مختلف خبر داد و گفت: مقدمات اولیه آن فراهم و دبیرخانه آن نیز تشکیل شده است.

عریان همچنین دامن زدن به مسایل قومی و قبیله ای و نگاه های خاص منطقه ای را از دیگر چالش ها و آفت های فراروی توسعه این استان دانست و گفت: تاسف انگیزتر آنکه این مسائل در بین برخی نخبگان و خواص جامعه بیش از مردم عادی رسوخ کرده و به آن دامن زده می شود.

وی برخی دخالت های بی جا و عدم شایسته سالاری در مدیریت ها را نیز از دیگر آسیب های جدی و چالش های فراروی توسعه کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

افزایش ۵ برابری قراردادها

رئیس دانشگاه یاسوج همچنین به افزایش حدود پنج برابری قراردادهای علمی و پژوهشی با سایر نهادهای بیرون از دانشگاه در سال گذشته خبر داد.

وی اظهار داشت‌: میزان کل قراردادهای تحقیقاتی این دانشگاه با مؤسسات علمی و اجرایی در سطح استان در سال ۹۶ تنها هفت مورد بود که در یک سال گذشته افزایش چند برابری داشته است.

عریان با اشاره به برخی تحولات و دستاوردهای این دانشگاه ظرف یک سال گذشته تاکنون نیز گفت: رتبه دانشگاه یاسوج از لحاظ علمی و آموزشی در سال گذشته جزو ۱۰ مراکز برتر کشور بوده است.

رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: میزان اعتبارات عمرانی و فرهنگی این دانشگاه با رشد قابل ملاحظه‌ای در یک سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان به بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال رسید.

وی یادآور شد: برای نخستین بار نیز دو ردیف بودجه‌ای مشخص در اعتبارات استانی برای دانشگاه یاسوج در نظر گرفته شد که از محل این ردیف‌ها افزون بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافت.

وی حمایت از نخبگان علمی و تقویت استعدادهای برتر دانشگاهی در حوزه استادان و دانشجویان را نیز یکی از برنامه‌های مهم این دانشگاه دانست و گفت: هم اینک ۲۰۰ دانشجوی نخبه در سطح استان بورسیه شده اند و مورد حمایت مادی و معنوی این دانشگاه و خیرین هستند.

وی تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه یاسوج را نیز ۲۵۰ نفر و شمار دانشجویان در رشته های مختلف اعم از کارشناسی، ارشد و دکتری را نیز افزون بر ۶ هزار و ۳۰۰ نفر ذکر کرد.

وی تعداد رشته های موجود کارشناسی، ارشد و دکتری را نیز به ترتیب ۳۱، ۶۰ و ۳۰ رشته دانست و گفت: تعداد دانشجویان دختر و پسر در یان دانشگاه به طور نسبی برابرند.

واکنش رئیس دانشگاه یاسوج به رقص مختلط

عریان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص رقص مختلف در جشنواره فرهنگی عشایر در این دانشگاه نیز گفت: برخی اتفاق ها و رقص مختلط مربوط به دانشجویان این دانشگاه نبود ضمن آنکه کمیته حقیقت یابی در این راستا تشکیل شده و هر تصمیمی که این کمیته اتخاذ کند برای دانشگاه قابل قبول است.

وی یادآور شد: البته برخی ها به دنبال این بودند که یک مساله حاشیه ای و کمتر از یک دقیقه و نیم را بر اصل و بسیاری از دستاوردهای علمی ، پژوهشی و آموزشی در این دانشگاه گره بزنند و افتخارات کسب شده این دانشگاه را به حاشیه ببرند.

عریان همچنین با کنایه گفت: رئیس دانشگاه همچون مبصر یک کلاس نیست و بدون شک کنترل و نظارت بر حدود ۶ هزار دانشجو کاری دشوار و سخت است و نمی توان اگر خطایی از هر کدام آنها سر زد رئیس دانشگاه نیز باید سلاخی شود، گفت: مدیریت در دانشگاه با سایر مدیریت ها تفاوت فاحش دارد.

افزایش ۳۰درصدی اعتبارات دانشگاه

عریان همچنین یکی از اقدامات و دستاوردهای این دانشگاه را افزایش بیش از ۳۰ درصدی اعتبارات عمرانی و هزینه ای در طول سال ۹۷ و سال جاری دانست و گفت: سال گذشته افزون بر ۹۰ میلیارد ریال در طرح های عمرانی دانشگاه هزینه شد.

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: میزان اعتبارات توازن منطقه ای در دانشگاه یاسوج در سال جاری ۱۰۰ میلیارد ریال است در حالی که این دانشگاه در سال های قبل هیچگاه از این محل اعتباری ابلاغی نداشته است.