فشار خون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی است
فشار خون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی است

کارشناس برنامه فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: بیماری فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم تقریبا” نیمی از بیماری قلبی و سکته مغزی است. ۵۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری فشارخون از وضعیت خود بی‌اطلاع هستند/فشار خون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی به گزارش پایگاه خبری […]

کارشناس برنامه فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: بیماری فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم تقریبا” نیمی از بیماری قلبی و سکته مغزی است.
۵۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری فشارخون از وضعیت خود بی‌اطلاع هستند/فشار خون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی

به گزارش پایگاه خبری سفیر یاسوج از مرکز کهگیلویه وبویراحمد؛ مهناز همتی اظهار کرد: بیماری فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم تقریبا” نیمی از بیماری قلبی و سکته مغزی است.

وی افزود: بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی نیز اولین عامل کشنده در سراسر جهان است که هر ساله سبب مرگ ۵ میلیون و۱۷ هزار نفر یعنی در هر ۲ ثانیه منجر به یک مرگ می‌شود.

وی موانع مهم در کنترل مؤثر فشار خون بالا را عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خود دانست و اذعان داشت: با این حال اقدامات قابل انجام ساده‌ای برای غربالگری و ارزیابی معمول فشارخون در وقایع بهداشتی و موقعیت‌های مختلف و محل‌های کار، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: عوامل خطر بیماری قلبی، عروقی و سکته مغزی شامل؛ فشار، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات، عدم مصرف مقدار کافی میوه و سبزی، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی است.

همتی گفت: در مجموع این عوامل مسئول ۸۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی هستند که از این عوامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و مصرف دخانیات قابل تغییر و کنترل و بعضی مانند جنس و سابقه خانوادگی غیر قابل تغییر است.

کارشناس برنامه فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان بیماری فشار خون بالا به علت بی علامت بودن را یک قاتل خاموش عنوان کرد که به ندرت در قربانیان خود نشانه یا علائم بالینی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: مردم باید از چرایی خطرناک بودن افزایش خون خود و نیز چگونگی خود کنترلی آن آگاهی یابند و بدانند که افزایش فشار خون و دیگر عوامل خطرساز مانند دیابت ممکن است با هم روی دهند.

وی ابراز داشت: فشارخون بالا با پرفشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می‌شود و ممکن است به خطر بزرگتری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی، کماء، یا حتی مرگ منجر شود، در حالی که فشارخون می‌تواند به سادگی در جامعه یا در مراکز بهداشتی، درمانی با استفاده از دستگاه فشارسنج اندازه‌گیری و به موقع شناسایی شود.

همتی با بیان اینکه روز جهانی فشارخون، فرصتی برای تاکید بر ارتقاء و بهبود پیشگیری و کنترل فشارخون بالا را فراهم می‌کند، گفت: این روز هر ساله با استفاده از یک موضوع خاص توسط اتحادیه جهانی فشارخون بالا انتخاب و نامگذاری می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۴ تاکنون، یعنی طی ۵ سال گذشته این بسیج با موضوع یکسان ” از میزان فشارخون خود مطلع شوید ” و برای توسعه برنامه‌هایی برای غربالگری فشارخون و شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا، تکرار شده است.

همتی در پایان با اشاره به اینکه در کشور ما ۲۷ اردیبهشت ۹۷ روز فشار خون نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: موضوع امسال نیز با توجه به اهمیت این بیماری با رویکرد اطلاع از میزان فشارخون و مفهوم آن به شعار ” از میزان فشارخون خود مطلع شوید “پرداخته است.